با نام و یاد خدا و عرض سلام خدمت خوانندگان گرامی و محترم؛

دیروز به مناسبت 16 آذر، توسط یکی از دوستان، از طرف گروه مشاوران جوان شهردار شهرداری مشهد برای شرکت در جلسه ای با حضور رییس شورای شهر، آقای کمال سروی ها، دعوت شدم. ساعت 16:10 به دانشگاه رفتم تا از اون جا با یکی از دوستان برای شرکت در جلسه به شهرداری مشهد برویم. تقریبا ساعت 16:40 به ساختمان شهرداری رسیدیم و پس از اقامه ی نماز در نمازخانه طبقه دوم شهرداری، به سالنی که در کنار اون قرار داشت رفتیم. از اون جایی که برای صحبت وقت گرفته بودم، با دوست همراهم در ردیف صندلی های جلویی که دور میز چیده شده بودند نشستم. جلسه تقریبا ساعت 17 شروع شد و پس از قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، رییس گروه مشاوران جوان، آقای رضوی کیا، سخنان کوتاهی رو در مورد فعالیت های شورا بیان کرد.

ایشان در سخنان خود ضمن تبریک روز دانشجو و تسلیت ایام عزاداری اهل بیت (ع)، به تشکیل شبکه جوانان متروپلیس با محوریت مشهد مقدس پرداخت و آن را فرصتی برای جوانان مشهدی و شهر مشهد دانست. ظاهرا ایشان به خاطر کمبود وقت، به سخنان کوتاه خود اکتفا کرد تا بیش تر صحبت های فعالین تشکل های دانشجویی شنیده شود که این اقدام تشکر مجری رو نیز در پی داشت. سپس دانشجویان به بیان نظرات خود پرداختند که موضوعاتی مثل، معیارهای انتخاب شهردار مشهد توسط شورای شهر، چگونگی همکاری شهرداری با فعالین دانشجویی و استفاده از ایده ها و نظرات آنان، مشکل حاشیه نشینی در شهر مشهد، سیاست های شهرداری برای اشتغال جوانان شهر، سامانه ی ایده پردازی شهرداری مشهد و چگونگی اجرایی نمودن ایده های ثبت شده، هنر در بحث مدیریت شهری و فرهنگ سازی عمومی، مهندسی شادمانی و ایجاد شور و نشاط در شهروندان و زائران، حمایت از طرح های علمی در مدیریت شهری، نیازسنجی فرهنگی در مورد مباحث فرهنگی و قرآنی در بین دانشجویان و جوانان و مسائل دیگر مطرح شد.

من که مقاله ای هفت صفحه ای رو برای قرائت در جلسه آماده کرده بودم، پس از این که صف شلوغ نام ها برای صحبت رو دیدم، تصمیم گرفتم از خوندن مقاله ی خودم صرف نظر کنم و فقط به یک نکته اشاره کنم و اون این که از اون جایی که فرهنگ مردم یک شهر با معماری شهر رابطه ای تنگاتنگ و دوطرفه داره، و این که معماری شهر مشهد با فرهنگ مذهبی و سنتی مردم مشهد مطابقت نداره، آیا شورای شهر برنامه ای برای اصلاح معماری طرح های گذشته و آینده ی شهرداری دارد یا نه؟ و این که مشخصا آیا شهرداری مشهد به روند برج سازی در مشهد و ساخت و سازهای مدرن، در چهار ساله آینده پایان خواهد داد یا نه؟

نمی دونم که آیا تونستم منظورم رو به خوبی به ایشان برسونم یا نه؟ ولی جوابی که از آقای دکتر سرویها گرفتم خیلی خلاصه بود که بیش تر احتمال می دم ایشون به خاطر کمبود وقت به این جواب کوتاه اکتفا کردند. چرا که پس از جلسه متوجه شدم سوالی رو که مطرح کرده بودم، سوال خیلی از دوستان دیگر حاضر در جلسه هم بود. به هر حال ایشون برج سازی رو نفی نکردند و صرفا تعیین چهارچوبی برای این گونه ساخت و سازها رو بیان نمودند. البته بنده به نظر ایشون انتقاد دارم و بر اساس دانسته ها و مطالعات شخصی خودم، به طور کامل می تونم برج سازی رو رد کنم، که ان شاء الله در اولین فرصت مقاله ی هفت صفحه ای حودم رو در این جا قرار خواهم داد، ولی به هر حال همین که ایشان ساخت و سازهای بی منطق رو رد نمودند، نشان از آگاهی ایشون از مشکلات این گونه ساخت و سازها داره که یک قدم به جلوست. ایشان در این زمینه به مشکلات برخی از شهروندان در منطقه ی هاشمیه به خاطر ساخت و ساز برج های گوناگون اشاره و بر لزوم انتخاب مناطق مخصوصی برای ساخت ساختمان های بلند تاکید نمودند.

در مورد سوالات بقیه ی دانشجویان هم ایشان نکاتی رو فرمودند که برخی از اون ها عبارتند از: درخواست از دانشجویان برای مطالبه گری تخصصی از مدیران در جهت جلوگیری از تبدیل تخلفات به روال عادی کارها، شفاف شدن نحوه ی بودجه بندی شهرداری و کسب درآمد حلال برای تامین منابع مالی، انتخاب شهردار از بین چهره های ملی برای پیگیری مطالبات مردم و زائران شهرمشهد در سطح ملی، حاکم شدن مدیریت سیستمی بر امور شهرداری برای کاهش تخلفات و رسیدگی بهتر به امور مردم، تعامل شهرداری و شورای شهر با دانشجویان و نخبگان در جهت رسیدن به خروجی مناسب برای حل مشکلات شهر، حضور مدیران شهرداری در کلاس های آموزشی برای آشنایی با روندها و قوانین برای کاهش تخلف ها و بهبود رسیدگی به امور، توسعه ی شهری متوازن و عادلانه و گسترش امکانات در سطح شهر برای کاهش حاشیه نشینی، ایجاد ضابطه برای تابلوهای شهری و استفاده از هنرمندان برای طراحی آن ها و هم چنین طراحی المان های شهری، اشتغال زایی برای جوانان به صورت معرفی آنان به پروژه های بزرگ شهری و شرکت های پیمانکار، بررسی ایده های جوانان در کمیسیون های شورای شهر و تصمیم گیری و ابلاغ آن ها در جهت اجرا و اثرگذاری، استفاده از جوانان و هنرمندان در جهت افزایش شور و نشاط شهروندان و زائران و نیاز سنجی در مطالعاتی که شهرداری انجام می دهد.

- در این جا ترجیح دادم که برخی از نکات جلسه که شخصا برای خود من جالب بود رو جداگانه در این قسمت بیان کنم:

یکی از دانشجویان به استعفای آقای سرویها در شورای شهر قبلی اشاره کرد که ایشان بخش زیادی از صحبت خودشونو به بحث مطالبه گری از مدیران و نظارت بر رفتار آن ها توسط دانشجویان و جوانان اختصاص دادند. هم چنین یکی از دانشجویان از رفتارهای کت و شلواری مدیران و کم بودن سواد رسانه ای آنان انتقاد کرد که ایشان هم در سخنان خود در تایید سخنان این خبرنگار دانشجو، این موضوع را نیازمند فرهنگ سازی و آموزش دانسته و خواستار پیگیری دانشجویان در این زمینه شدند.

هم چنین ایشان به برخی از تخلفات شهرداری اشاره کردند و درخواست پیگری این تخلفات از طرف دانشجویان را نمودند که این موضوع در نوع خود جالب بود. در واقع اولین باری بود که می دیدم یک مسئول نه تنها تخلفات مجموعه ی خود را بیان می کند بلکه درخواست پیگیری و مطالبه ی عمومی آن را نیز دارد. این خود شاید نشان از پیشرفت این فرهنگ در مجموعه ی شهرداری مشهد داشته باشد.

نظم جلسه بسیار خوب بود و فضایی گرم و صمیمی بر اون حاکم بود.

آقای سرویها در مورد حضورشون در این جلسه فرمودند که مشاوران جوان چهار روز پیش به ایشان مراجعه کرده و گفته اند که فرد دیگری که قرار بوده در این جلسه شرکت نماید، امکان حضور ندارد، لذا ایشان جایگزین این فرد شدند. البته نام نبردند!

پس از سخنان دانشجویان، کلیپی از سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد مطالبه گری دانشجویان و جوانان و پاسخ گویی مسئولین پخش شد که آقای سرویها نیز برخی دیگر از سخنان مقام معظم رهبری را در این رابطه بیان نمودند.

در پایان جلسه، شرکت کنندگان با آقای کمال سرویها عکس یادگاری گرفتند و قرار شد تا این گونه جلسات به صورت تخصصی ادامه داشته باشد.

به دلیل طولانی شدن نشست تا ساعت 19:30، متاسفانه به سخنرانی آیت ا... مصباح یزدی نرسیدم...

با تشکر، ببخشید این قسمت زیاد شد...